בריאות ומשפחה

כיצד ניתן לעזור לילדים בלימודי האנגלית ולהימנע מהצורך בשעורים פרטיים?

שמי מירי וייסלר, מורה לאנגלית בעלת תואר שני ומאבחנת דידקטית, בעלת ניסיון עשיר ומגוון בהוראת אנגלית ( 15 שנים) לגילאי גן ועד התיכון. במסגרת שיעורים פרטיים והוראה מתקנת באנגלית שאני מלמדת מידי יום, שמתי לב לתופעה החוזרת על עצמה מידי שנה.

מדובר ב”מגיפה” של שיעורים פרטיים הנדרשים לגילאים הצעירים, ומבחינתי, מסיבות לא מוצדקות. לעניות דעתי, ילד צריך להגיע לשיעור פרטי כאשר מתעורר קושי לימודי או חסר מסוים בעקבות נושא שלא הובן על ידו. מידי שנה, שכבת התלמידים שלי הגדולה ביותר (וגם בקרב מורים נוספים איתם ביררתי את הענין) היא של תלמידי כיתות ה’, ו’.

לאחר שהבנתי כי קיימת בעיה בבסיס הענין, החלטתי לחקור את התופעה ולמצוא את הסיבה לכך. נוכחתי לדעת, שתלמידים רבים אינם שולטים בתשתיות הבסיס באופן מלא בשפה האנגלית. רוב ההורים סבורים, שבסיס השפה מכיל רק את 26 האותיות. ולא כך הוא. חייבים לזכור ולקחת בחשבון שקיימים עוד 44 צירופי אותיות בשפה ותלמיד שלא מכיר את כולם, לדעתי, לא ניתן לצפות ממנו להישגים בקריאה שוטפת ומדויקת לאחר סיום שתי שנות לימוד, קרי, כיתות ג’,ד’. הבהרה: צירופי אותיות (או חיבורי צלילים) הכוונה היא לדוגמאות הבאות: ch, tion, ugh וכו’.

הורים יקרים, חשוב מאוד להבין, כי קריאה שוטפת ובעיקר מדויקת, הינה קשורה קשר הדוק עם הבנת הנקרא! תלמיד שאינו מכיר צירופים אלה, קורא לא נכון ולא מדויק ומשנה את משמעות המילים, כל הבנת הנקרא שלו נפגמת.

קיימת סיבה נוספת לקשיים בגילאים אלה. תלמידים נחשפים לראשונה להיכרות עם מבנים דקדוקיים בשפה, והם אינם מבחינים בהבדלים בין מבנה משפט תיאורי למבנה של משפט עם פועל. זה חיוני להבנת כללי הדקדוק. ע”י הוראה מתקנת נכונה ניתן ללמוד ולהשלים זאת באופן נקודתי, מכיוון שזה לא דורש זמן רב או תהליך, כפי שצריך ונדרש בלימוד ובהכרה של כלל צירופי האותיות בשפה. חיפשתי עבור בני הצעיר (כיתה ג’) בחנויות דרך יצירתית ללמדו את תשתית הבסיס המלאה בשפה, ומבחינתו, חשוב מאוד שלא יהיה זה בעזרת חוברת או ספר (אינו אוהב ללמוד) ולא מצאתי, החלטתי לעשות מעשה.

במהלך לימודי אבחון דידקטי פגשתי את לריסה מונסטרסקי (בן יהודה). לריסה הינה בעלת תואר שני ומאבחנת דידקטית, בעלת ניסיון רב שנים בלימוד האנגלית שהינה שפת האם שלה. פעילותה בעולם הינה במסגרת מכון פוירשטיין והיא כתבה חוברות לימוד רבות בשפה. המפגש בינינו הביא אותנו למסקנה משותפת לפיה ילדים רבים מגיעים לכיתות ה’ ו-ו’ ונדרשים לשיעורים פרטיים באנגלית, למרות היותם תלמידים טובים בכיתות ג’, ד’. בעקבות שיחה זו קבלנו החלטה שלא ניתן להישאר אדישים לתופעה זו אלא לעשות מעשה שיביא לשינוי התופעה המוזרה.

לכן, הכנו ערכת לימוד חדשה עפ”י שיטת לימוד חדשה התומכת בלימוד מלא ואיכותי של תשתיות הבסיס בשיטה פונטית פרוגרסיבית אינטראקטיבית. זו דרכנו לעזור לכמה שיותר ילדים ללמוד בצורה חוויתית ובשיטה מיוחדת את כל האותיות, התנועות, וצירופי המילים. ערכה זו מיועדת למתחילים ללמוד אנגלית בשנתם הראשונה (בד”כ בכיתות ג’). הערכה הראשונה מכילה 30 ספרוני לימוד קצרים, סימניית צלילים ואותיות, אוצר מילים נלמד (כ-300 מילים), מילון של המילים הנלמדות ומעל ל-20 משחקי למידה. לכל אורך התהליך אנו נותנות תמיכה דידקטית.

ערכה נוספת, השניה בסדרה שצפויה לצאת לאור במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019 מהווה המשך ישיר לערכה הראשונה ומשלימה בלימוד את כלל צירופי האותיות בנוסף, ללימוד אוצר מילים (כ-400 מילים) בדרך של קטגוריות בנושאים שונים, ואף בסיפורי הבנת הנקרא. על מנת לשמור על מחיר נוח ומתוך גישה הומנית, החלטנו לשווק ערכות אלה דרך האתר שלנו. את הערכות לא ניתן להשיג בחנויות, והן מתאימות לכל ילד בתחילת דרכו לשם הבניית התשתית המלאה בשפה האנגלית.

אנו רואות זאת כשליחות ולא מחליפות זאת בעבודתנו היום- יומית ונמצאות בקשר אישי עם התלמידים תוך קידומם. אני מודה על הזכות לשתף אתכם בפרויקט שלנו.

השאירי תגובה