בריאות ומשפחה

“לחיות ביחד זו התחלה, להישאר ביחד זו התקדמות, לעבוד ביחד זו הצלחה”

הצלחה בגידול ילדים היא מושג גדול , מהי הצלחה? מהו כישלון ?

שאלות מורכבות וגדולות שמעסיקות את כולנו. כן, כולנו רוצים ילדים מוצלחים! רגע לפני שאנחנו מבררים עם עצמנו למה התכוונו, חשוב שנעצור רגע ונבדוק איך מתחילים.

” אל תלכי דרך שם. זה לא השביל הנכון, מבקשת אב מבתו המבקשת לקצר את דרכה, למרות שלטי האזהרה הבולטים” “לא חשוב, את יכולה ללכת גם דרך שם, זה לא נורא, ממהרת האם לומר”

כדי שהורים יצליחו להפעיל סמכות הורית, מנהיגות הורית ולחוות הצלחה הם קודם כל צריכים לסכם ביניהם את הערכים בשותפות ההורית. יש מעבר בין השותפות הזוגית – זוג נשוי בלי ילדים עד לבואו של הילד הראשון. לשותפות הזוגית יש חוקים משלה, יש בה הסכמות בין בני הזוג לגבי אורך החיים וההתנהלות היום יומית. חלק מההסכמים הללו הם הסכמים שהזוג קבע יחד בשיח וחלקם הם הסכמים שנעשו בשתיקה מתוך הרגל או מקורח תרבות כל אדם מגיע לזוגיות עם סט של ערכים, משאלות, תובנות, מחשבות וכו’ .

כל אלו בשלב השותפות הזוגית באים לידי ביטוי בעצמה שקטה יחסית והזוגיות יכולה לגשר עליהם או שלא. בואו לא נשכח שנת הנישואין הראשונה מלווה בהמון הבעות אהבה, חיבוקים, יחס. כמו כן, מלווה בהמון התרגשות בעיקר כאשר נכנסים לבית חדש, מתחילים חיים חדשים והכי הרבה כאשר ממתינים לילד – התרגשות מטורפת, הכול ורוד, הכול טוב. בדיוק בשלב הזה נדרשים בני הזוג לקבל החלטות חשובות לגבי השותפות ההורית שלהם, כן כן הם הופכים להיות הורים ויש לא מעט דברים שהולכים להשתנות.

מעבר לחלוקת התפקידים בבית, מה שהיה עד כה על מי מנוחות ועלול להתערער כמו – מטלות הבית השונות שיקבלו זווית שונה ויהיה צורך לפעמים לבצע שינוי מסוים שיכול לעבור בשלום ויכול גם שלא. יש משמעות רבה מאוד לשותפות הזו בהיבט גידול הילדים, שיתוף פעולה בין ההורים הוא השלב הראשון והבסיסי מאוד להצלחת ההורים להוביל מנהיגות הורית לפעמים הצורך של אחד מבני הזוג לעשות את הדבר הנכון לדעתו גובר על הצורך בשיתוף פעולה בין ההורים. בדיוק בנקודה הזו צצות על פני השטח המחלוקות בין בני הזוג, נוצרים מאבקי כוח בהקשר חינוך הילדים – האישה סבורה שצריך להאכיל את הילד, הגבר סבור שצריך לתת לו לאכול לבד וכו’.

האישה תתייחס לבעל כ”מזניח” ואילו הגבר יתייחס לאשתו כ “מנדנדת”. וזוהי רק דוגמא אחת מיני רבות ושונות. זוגיות הורית מחייבת עצירה וחשיבה על השותפות ההורית, מחייבת פשרות והבנה בין בני הזוג. יש לקבל החלטה לגבי הערכים לאורם מגדלים את הילדים בבית , מה חשוב לכל צד, על מה אפשר לוותר ועל מה לא ?

סיכום של הדרך ועבודה בשיתוף פעולה הוא השלב הראשון בדרך להצלחה. אנחנו חושבים לפעמים שהילדים “לא רואים ” את המחלוקות , “הם קטנים עדיין לא מבינים ” ועוד – חשוב שנבין שהם מבינים ומרגישים הכול. למרות גילם הצעיר הם חשים אותנו מצוין. כשהשותפות ההורית לא מתואמת ולא מתפקדת כראוי, מעבר לפגיעה בזוגיות, מאבקי הכוח והאנרגיות השליליות. הנפגעים העיקריים הם הילדים כשיש סדקים בהורות הילדים נכנסים לואקום ומקבלים לעיתים כוח מוגזם – הקשר של כל הורה עם הילד חשוב יותר מהזוגיות, הבן זוג או הזוגיות הופכים להיות מרכיב שולי וככזה הסמכות נפגעת.

הכח עובר לילדים והם עושים בו שימוש שפוגע בהם בחזרה. הילדים הופכים לספוג הכעסים בבית – את כל התסכול על בני הזוג אנחנו מוציאים על הילדים או במקרה הגרוע יותר משתפים את הילדים ויוצרים מחנות בתוך הבית. שיתוק של הילדים – דרישה של הורה מהילד לעמוד לצדו של אחד ההורים היא בקשה קשה מאוד לעיכול.

הדרך לשותפות הורית היא הדבר המשמעותי והחשוב ביותר ביצירת סמכות הורית ומנהיגות הורית. נקודה למחשבה

שותפות הורית בפוסט הבא

השאירי תגובה